پژوهشی پیرامون آراء مفسران فریقین در مسئله توحید افعالی و اراده انسان

نوع مقاله : مقاله تخصصی

نویسنده

استادیار گروه علوم قران وحدیث ، واحد کرج دانشگاه آزاد اسلامی ، کرج ، ایران.

چکیده

چکیده
مقاله حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، درصدد تحلیل نظرات مفسرین شیعه و
اهل سنت در زمینه توحید افعالی در رابطه با اراده انسان است. بر این اساس اعتقاد داشتن به این
مطلب که جهان هستی تنها یک فاعل حقیقی دارد و افاضه وجود تنها مربوط به ذات حقتعالی
است، این نتیجه را به دنبال دارد: 1. گروهی از متکلمین (اشاعره)با اعتقاد به توحید افعالی به کلی
از علت های واسطه ای چشم پوشیده و خدای متعال را فاعل بی واسطه ای برای هر فعلی بیان
کردند. 2. گروه دیگری از متکلمین (معتزله) نوعی استقلال، آن هم در حد تفویض قائل شدند و
افعال اختیاری انسان را به خدای متعال استناد ندادند و منکر توحید افعالی شدند. 3. امامیه در
پرتو قرآن و با عنایت اهلبیت و کمک از عقل برهانی به رد جبر و تفویض و قبول توحید افعالی و
تثبیت نظام علت و معلول، راه وسط را که از آن تعبیر به «امرٌ بینَ امرین » می شود، طی کرده است،
به این معنا که موجودات ممکن دارای تأثیر مستقل هستند؛ اما در فاعلیت استقلال ندارند. در
جهان هستی فاعل مستقلی به غیر خداوند متعال وجود ندارد و موجودات دیگر همانطور که در
وجود مستقل نیستند، در صفات و افعال نیز استقلال ندارند و فعل این موجود ممکن با آنکه فعل
اوست، فعل خداوند است که از آن به منزلت بین منزلتین تعبیر می کند.

کلیدواژه‌ها