پژوهشی پیرامون آراء مفسران فریقین در مسئله توحید افعالی و اراده انسان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه علوم قران وحدیث ، واحد کرج دانشگاه آزاد اسلامی ، کرج ، ایران.

چکیده

چکیده
مقاله حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، درصدد تحلیل نظرات مفسرین شیعه و
اهل سنت در زمینه توحید افعالی در رابطه با اراده انسان است. بر این اساس اعتقاد داشتن به این
مطلب که جهان هستی تنها یک فاعل حقیقی دارد و افاضه وجود تنها مربوط به ذات حقتعالی
است، این نتیجه را به دنبال دارد: 1. گروهی از متکلمین (اشاعره)با اعتقاد به توحید افعالی به کلی
از علت های واسطه ای چشم پوشیده و خدای متعال را فاعل بی واسطه ای برای هر فعلی بیان
کردند. 2. گروه دیگری از متکلمین (معتزله) نوعی استقلال، آن هم در حد تفویض قائل شدند و
افعال اختیاری انسان را به خدای متعال استناد ندادند و منکر توحید افعالی شدند. 3. امامیه در
پرتو قرآن و با عنایت اهلبیت و کمک از عقل برهانی به رد جبر و تفویض و قبول توحید افعالی و
تثبیت نظام علت و معلول، راه وسط را که از آن تعبیر به «امرٌ بینَ امرین » می شود، طی کرده است،
به این معنا که موجودات ممکن دارای تأثیر مستقل هستند؛ اما در فاعلیت استقلال ندارند. در
جهان هستی فاعل مستقلی به غیر خداوند متعال وجود ندارد و موجودات دیگر همانطور که در
وجود مستقل نیستند، در صفات و افعال نیز استقلال ندارند و فعل این موجود ممکن با آنکه فعل
اوست، فعل خداوند است که از آن به منزلت بین منزلتین تعبیر می کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A research on the opinions of Fariqin commentators on the issue of monotheism of verbs and human will

نویسنده [English]

  • Mohamad Tavanaei
Assistant Professor, Department of Quranic and Hadith Sciences, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran
چکیده [English]

abstract
This article, using the descriptive-analytical method, tries to analyze the opinions of Shia commentators and
Sunnis in the field of monotheism are verbs in relation to human will.Accordingly, believing in this
The content that the universe has only one real subject and the existence of existence is only related to the supreme essence
is, it follows the following result:1. A group of theologians (Ash'areh) who believe in monotheism of verbs in general
From mediate causes, close your eyes and express God Almighty as the immediate agent for every current
they did 2. Another group of theologians (Mu'tazila) gave a kind of independence, that too to the extent of delegation
They did not invoke the optional actions of man to the Almighty God and denied the monotheism of actions.3. Imamiya in
The light of the Qur'an and with the help of the Ahl al-Bayt and the help of the rational intellect to reject predestination and delegation and accept the monotheism of verbs and
The stabilization of the cause and effect system has taken the middle path, which is interpreted as "a matter between things".
In the sense that possible beings have an independent effect;But they are not independent in reality. in
There is no independent agent in the universe other than the Almighty God and other beings as in
They are not independent beings, they do not have independence in attributes and verbs, and the verb of this entity is possible even though the verb
He is God's act, which he interprets as a status between the two statuses.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Verbal monotheism
  • predestination
  • tasawwuf
  • Mu'tazila
  • Amr inter-amrin
  • Imamiyyah
  • human will